Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to bezpłatne narzędzie od firmy Google, które umożliwia monitorowanie, utrzymywanie oraz poprawianie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Oczywiście nie musisz zakładać konta w Search Console, aby strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google. Jednakże Search Console może pomóc Ci zrozumieć w jaki sposób Google widzi Twoją stronę i co możesz zrobić, aby ją zoptymalizować i poprawić jej widoczność.


Wiarygodny system statystyczny

Wiele osób sprawdza pozycje strony pod konkretne słowa kluczowe, na których jest widoczna ich strona w wyszukiwarce Google, wykorzystując do tego celu różnego rodzaju programy do sprawdzania pozycji. Natomiast sam ruch na stronie zazwyczaj sprawdzany jest tylko w Google Analytics. Stosunkowo mało osób wykorzystuje do tego celu Google Search Console. Tymczasem można tam nie tylko zobaczyć, ile było wejść na naszą stronę dla danego zapytania oraz jaka była dla niego średnia pozycja strony w wyszukiwarce lecz także jakie było CTR. Dzięki Google Search Console będziemy w stanie śledzić także wyświetlenia, czyli ile razy nasza strona wyświetliła się w wynikach wyszukiwania, lecz nikt na nią nie wszedł. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w przypadku nowej strony, która początkowo pojawia się na dalekich pozycjach, gdzieś poza TOP100. Dopiero po przekroczeniu TOP-40 zazwyczaj pojawiają się pierwsze kliknięcia. W Google Analytics zobaczysz tylko ruch na stronie, a nie to, co się dzieje zanim ktoś na nią wejdzie.

Tego typu statystyki są bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania, gdyż pozwalają śledzić proces popularyzacji strony oraz umożliwiają ocenę czy pozycjonowane frazy są trafione czy też nie. W początkowej fazie pozycjonowania zazwyczaj wyświetlania zaczynają się zwiększać bardzo szybko, jednakże kliknięć jeszcze nie ma. To znaczy, że działania, jakie podejmujesz zaczynają przynosić wymierne efekty. Tu należy przybliżyć czym są kliknięcia, wyświetlenia, średnia pozycja oraz system Google Search Console, a także jak analizować prezentowane tam dane. Aby zacząć analizować wyświetlenia, kliknięcia, średni CTR oraz średnią pozycję należy zalogować się do usługi w Search Console i przejść do sekcji “Skuteczność“.


Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem strony lub sklepu ?

Zapytaj o ofertę   

Napisz: biuro@bbsoft.pl   lub zadzwoń: 71-355-71-51
Wykonamy za darmo analizę strony i przedstawimy szczegółową ofertę.

 

Przyjrzyjmy się wynikom przez chwilę, aby lepiej zrozumieć ich sens oraz w jaki sposób można wykorzystać prezentowane tam informacje do zwiększenia widoczności swojej strony w wyszukiwarce Google.

Google Search Console

Łączna liczba kliknięć

Zgodnie z definicją jaką znajdziemy w dokumentacji Google (link do niej na końcu artykułu), każde kliknięcie kierujące użytkownika poza wyszukiwarkę Google, Discover lub wiadomości jest liczone jako kliknięcie (wejście na daną stronę). Oznacza to, że jeżeli klikniemy w jakiś link lecz pozostaniemy na platformie Google, wówczas nie będzie to zliczane jako kliknięcie. Podobnie jak w przypadku wyświetleń, kliknięcie liczy się tylko raz. To znaczy, że jeżeli kliknę w wynikach wyszukiwania w link prowadzący do danej strony a następnie wrócę do wyszukiwarki i ponownie kliknę w ten sam link, to drugie kliknięcie nie zostanie policzone.

Łączna liczba wyświetleń

Informuje nas o tym, jak często osoby, które wpisują w Google określone zapytanie widziały link prowadzący do naszej strony w wynikach Google. Chodzi tu także o linki, które są widoczne w innych miejscach wyszukiwarki, np. w obrazach lub fragmentach informacji. Aby Google zliczyło wyświetlenie naszej strony, musi pojawić się link prowadzący do niej po wpisaniu danego zapytania w wyszukiwarkę. Przykład: wpisujesz “pralnia dywanów Wrocław”. Jeżeli Twoja strona, po wpisaniu zapytania znajduje się na czterdziestym pierwszym miejscu (na piątej stronie wyników), to wówczas, aby wyświetlenie zostało zaliczone, użytkownik musi wejść na piątą stronę wyników wyszukiwania. I nie jest ważne tutaj czy zatrzyma swój wzrok na Twoim wyniku, czy nie. Liczy się tylko to, aby znalazł się na danej stronie z wynikami. Jeżeli poruszasz się po wynikach wyszukiwania i zmieniasz strony wyszukiwarki, to taka sytuacja nie powoduje, że ilość wyświetleń zwiększa się. Zawsze będzie to tylko jedno wyświetlenie dla danego zapytania.

Wyświetlenia możemy analizować w różnym zakresie: strony, kraje, urządzenia (co jest istotne także pod punktem optymalizacji strony), wygląd w wyszukiwarce lub daty. Twoja strona może na przykładowe zapytanie wyświetlać kilka linków, które prowadzą do różnych podstron. Jeżeli więc szukasz dokładnych informacji, chcesz wiedzieć co się wyświetla dla danego zapytania, jeżeli chodzi o zasoby Twojej witryny, to zachęcam do analizy w sekcji strony. Będziesz mógł dokładnie zobaczyć ile razy i jaka konkretna podstrona wyświetliła się dla Twojej witryny dla danego zapytania. Pamiętaj, że Google Search Console nie pokazuje wszystkich danych, tylko je porcjuje. Nie jest możliwe, aby zobaczyć wszystkie zapytania.

Google w określonej sytuacji, dbając o prywatność użytkownika, który zadaje konkretne zapytanie może usunąć zapytanie ze statystyk mimo, że miało ono miejsce. Nie zmienia to jednak faktu, że analizowanie wyświetleń w GSC to dobry sposób na to, aby sprawdzić, czy pozycjonowanie jakie prowadzimy przynosi efekty, szczególnie jeśli strona wyświetla się na dużą ilość słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie generowany jest większy potencjalny wolumen klientów, którzy mogliby skorzystać z naszych usług. Oczywiście nie zawsze większa ilość oznacza również większą jakość, ale przyjmijmy, że zajmujemy się pozycjonowaniem w taki sposób, aby generować jakościowy ruch, a co za tym idzie analizowane przez nas statystyki wyświetleń również pokazują ile razy strona wyświetliła się naszym potencjalnym klientom.

Średni CTR

Jest to odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia. Innymi słowy mówiąc: jest to iloraz łącznej liczby wyświetleń do łącznej liczby kliknięć. Im wyższy średni CTR, tym dane zapytanie jest dla nas lepsze, bardziej trafne, ponieważ pokazuje, że osoby, które zauważyły nas w wynikach wyszukiwania, zdecydowały się na kliknięcie w link prowadzący do naszej strony. Od tego są jednak pewne wyjątki np. jeżeli dane zapytanie jest bardzo popularne i wiele firm próbuje się na nie wypozycjonować. Wówczas takie firmy generują bardzo duże ilości sprawdzeń pozycji, a co za tym idzie pojawiają się wyświetlenia, które nie prowadzą do kliknięć, ponieważ są one generowane są przez roboty sprawdzające pozycję. Dlatego też do średniego wyniku CTR należy podchodzić z pewną ostrożnością, traktować go z jednej strony jako wskazówkę, a z drugiej szacować prawdopodobieństwo przydatności zapytań z punktu widzenia naszego biznesu.

Średnia pozycja

Jest to wartość pozycji, na której wyświetliła się nasza strona. W GSC można sprawdzić średnią pozycję dla konkretnego zapytania lub wszystkich zidentyfikowanych zapytań. W wynikach wyszukiwania pozycja jest sprawdzana zarówno dla tych linków, które się wyświetlają po lewej stronie, jak i po prawej. Oznacza to, że jeżeli po lewej stronie mamy wyniki wyszukiwania, a po prawej stronie znajduje się panel wiedzy, to w sytuacji, gdy nasza strona będzie widoczna tylko w panelu wiedzy i będzie się tam znajdował link do naszej strony, to zostanie on także zliczony.


Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem strony lub sklepu ?

Zapytaj o ofertę   

Napisz: biuro@bbsoft.pl   lub zadzwoń: 71-355-71-51
Wykonamy za darmo analizę strony i przedstawimy szczegółową ofertę.

 

Co to są wyświetlenia, pozycja i kliknięcia?
https://support.google.com/webmasters/answer/7042828