Coraz więcej firm i osób prywatnych świadczy usługę pozycjonowania stron. Nie jest to działalność w żaden sposób regulowana. Nikt nie sprawdza wiedzy pozycjonerów, chociaż właściwie w pewnym zakresie można ją zweryfikować. W jaki sposób? Warto wczytać się w informacje przedstawiane na ich stronach internetowych. Można obejrzeć filmy zamieszczane czasem w sieci. Jeśli coś jest przedstawiane w samych superlatywach, jeżeli ilość obietnic kłóci się z racjonalnym myśleniem, należy podejść z pewną dozą nieufności do otrzymanej oferty.
Zdarza się, że firmy zarejestrowane kilka miesięcy temu chwalą się kilkunastoletnim doświadczeniem. I dałoby się to obronić, gdyby chociaż ich założyciele mieli kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe. Jednakże bywa i tak, że kilkanaście lat temu chodzili do młodszych klas podstawówki 😉 Warto zatem, przed podjęciem współpracy, sprawdzić przynajmniej powszechnie dostępne dane rejestrowe firmy.
Oczywiście istotne są też same postanowienia umowy oraz fakt czy jest ona negocjowalna, czy jest traktowana jako stały wzorzec. Ważne jest to czy są stosowane tzw. klauzule lojalnościowe uniemożliwiające zakończenie współpracy przed upływem np. 12 czy 24 miesięcy. Klauzule te – kiedyś bardzo popularne – w założeniu miały chronić firmy pozycjonerskie przed nieuczciwymi klientami. Jednocześnie zaczęły działać w drugą stronę – będąc “haczykiem” na zatrzymanie klienta przez nieuczciwe firmy pozycjonerskie. Dlatego też dla przejrzystości współpracy coraz częściej są dziś stosowane umowy bez minimalnego okresu współpracy, z możliwością wypowiedzenia w dowolnym momencie, bez żadnych kar.
Kolejnym ważnym elementem są frazy i sposoby dokonywania sprawdzeń – o samym sposobie jak robić sprawdzenia i jakich narzędzi używać napiszę oddzielny artykuł z uwagi na złożoność tematu.
A teraz trochę o kosztach. Ludzie częściej są w stanie kupić droższy towar zamiast tańszego niż wybrać droższą usługę zamiast tańszej, bo towar to coś widocznego, namacalnego, a usługa nie. Tu jednak, co do jakości obowiązują dokładnie te same zasady: wiedza i doświadczenie kosztują i stąd różnice w ofertach różnych firm.