O SEO sporo mówi się i pisze. Zdarza się jednak, że z rozmowy z Klientami wynika, że nie do końca rozumieją oni to pojęcie, co może wynikać także z różnych definicji używanych przez same firmy świadczące usługi SEO. Dlatego zawsze staramy się nie operować pojęciami branżowymi lub niejednoznacznymi. Ponieważ jednak czasem trudno uniknąć użycia pewnych sformułowań, postanowiliśmy poniżej zamieścić krótki słowniczek, czym – w uproszczeniu – są działania SEO, SEM i PPC.
SEO – to po prostu odpowiednie zoptymalizowanie strony internetowej dla wyszukiwarek (np. Google, Bing) – ang. search engine optimization oraz – zazwyczaj – działania promocyjne. Celem podejmowanych działań jest osiągnięcie przez stronę www jak najwyższych miejsc w wyszukiwarce dla określonych fraz czy też słów kluczowych. W przypadku SEO istotne jest tak naprawdę omówienie co strony mają na myśli używając tego sformułowania. O ile bowiem na całym świecie pojęcie SEO oznacza optymalizację strony oraz linkowanie zewnętrzne, o tyle u nas nie jest to takie oczywiste. Firmy czasem “rozbijają” to pojęcie na dwie usługi: pozycjonowanie – przez który rozumieją linkowanie zewnętrzne oraz optymalizację (“czyste” SEO) ograniczoną do prac na stronie, czyli optymalizacji kodu, treści, struktury linków wewnętrznych, itp. Inne natomiast pod pojęciem pozycjonowania rozumieją także działania optymalizujące, gdyż mają one bezpośredni wpływ na wyniki. Dlatego zlecając czy to pozycjonowanie czy działania SEO warto sprawdzić czy strony rozmawiają o tym samym zakresie prac.
PPC – ang. Pay per click – to forma reklamy zakładająca rozliczanie się za kliknięcie. Wygląda to tak, że użytkownik klika w reklamę (linka) prowadzącą na stronę internetową klienta. Aktualnie najpopularniejszym programem PPC jest reklama Google Ads. Po wpisaniu dowolnej frazy w okno wyszukiwarki zazwyczaj górne i dolne miejsca są oznaczone jako „Reklama” (dawniej: Linki sponsorowane). To właśnie strony firm, które wykupiły w Google reklamy płatne umożliwiające uplasowanie ich poza linkami naturalnymi w wyszukiwarce i rozliczenia za kliknięcie, czyli za wejście na stronę firmy z zakupionego miejsca reklamowego. Ze względu na cenę usługi Google Ads jest wykorzystywane głównie przez firmy, których strony nie są jeszcze wypozycjonowane, a także przez firmy działające sezonowo. Ponadto jest to doskonałe narzędzie do rozreklamowania okazjonalnych promocji.
SEM – to marketing w wyszukiwarkach internetowych – ang. search engine marketing. Jest najszerszym pojęciem. Obejmuje sumę działań podejmowanych w ramach SEO (optymalizacji i pozycjonowania) oraz kampanie rozliczane na zasadach PCC. Można to zobrazować matematycznie jako: SEM = SEO + PPC.